MENU...

Poradnik motocyklisty

stunt

Podstawowym krokiem do rozpoczęcia przygody z motocyklem jest nabycie umiejętności utrzymywania równowagi na rowerze. Z lekkim przymrużeniem oka można stwierdzić, że dobry rowerzysta nie będzie miał większych trudności z podstawowymi manewrami na motocyklu. Dlaczego z lekkim przymrużeniem oka? Ponieważ przede wszystkim dochodzi tutaj spora różnica w masie między tymi dwoma pojazdami, nieco inne zasady rozpędzania i hamowania oraz spora ilość urządzeń sterowniczych w które wyposażony jest motocykl. Nawet doświadczony motocyklista nie powinien bez przygotowania rozpoczynać jazdy na nieznanej maszynie.


Ruszanie
Ruszanie motocyklem wyposażonym w manualną skrzynię biegów polega na wciśnięciu dźwigni sprzęgła, włączeniu pierwszego biegu i płynnym puszczaniu sprzęgła
z jednoczesnym dodawaniem gazu. Dodawanie gazu należy rozpocząć w momencie gdy sprzęgło zaczyna przekazywać napęd z silnika na skrzynię biegów, czyli "brać". Gwałtowne puszczenie sprzęgła może spowodować zgaśnięcie silnika, uniesienie przedniego lub uślizg tylnego koła. Taki sposób ruszania dosyć mocno obciąża mechanizmy motocykla i układ przeniesienia napędu, w konsekwencji doprowadzając do zniszczenia.

Zmiana biegów
Motocykl z manualną skrzynią biegów wymaga od motocyklisty wyboru właściwego przełożenia, zależnego od prędkości oraz warunków drogowych. Koniecznie należy pamiętać, aby jakiekolwiek ruchy dźwignią zmiany biegów były poprzedzone wciśnięciem sprzęgła.Kierowca, który dobrze zna i wyczuł swój motocykl bez problemu rozpoznaje optymalny moment zmiany biegów po odgłosie silnika czy też zachowaniu maszyny. Mniej wprawieni motocykliści powinni zapoznać się z charakterystyką silnika i kontrolować obrotomierz na którym zaznaczono maksymalne, dopuszczalne obroty. Tym sposobem nie doprowadzimy do zbyt wysokiej prędkości obrotowej silnika. Oczywiście należy również pamiętać aby zbyt wcześnie nie zmieniać biegu na wyższy, ponieważ taka sytuacja również jest szkodliwa dla jednostki napędowej. Silnik wtedy zacznie szarpać, twardo pracować oraz "niechętnie" będzie przyspieszał.
Podczas zwalniania można zmienić bieg na niższy, zamknąć manetkę gazu
i wykorzystać w ten sposób hamujący efekt pracy silnika. Zredukować bieg należy również podczas pokonywania stromego wzniesienia czy tez np. dynamicznego wyprzedzania.

Hamowanie i zatrzymywanie
W trakcie hamowania przednie koło motocykla jest dociążane a tylne z kolei odciążane. Dlatego hamowanie tylnym hamulcem skutkuje zerwaniem przyczepności tylnego koła przy stosunkowo niskiej sile hamowania. Hamowanie przednim hamulcem jest o wiele skuteczniejsze, aczkolwiek zerwanie przyczepności przedniego koła bywa bardzo niebezpieczne. Należy pamiętać aby awaryjne hamowanie wykonywać za pomocą obydwu hamulców oraz aby cały czas kontrolować przyczepność przedniego koła.
Planując przerwanie jazdy, bezpośrednio przed zatrzymaniem motocykla powinno się dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji "luz". Jeżeli jest to chwilowe zatrzymanie to można od razu wrzucić pierwszy bieg i trzymać wciśnięte sprzęgło. W momencie zatrzymania kierowca powinien podpierać się lewą nogą (w przypadku motocykli z dźwignią zmiany biegów po lewej stronie) a prawą trzymać na podnóżku lub hamulcu nożnym.

Pokonywanie zakrętów
Podstawowe techniki pokonywania zakrętów jednośladem są znane rowerzystom. Cała tajemnica bezpiecznego wejścia w zakręt tkwi w odpowiednim pochyleniu motocykla co ma przeciwdziałać sile odśrodkowej, która może przewrócić pojazd na zewnątrz zakrętu. Przeciętny motocyklista wykonuje ten manewr odruchowo nie zdając sobie z tego nawet sprawy.
Planując wykonanie zakrętu w lewo nie wystarczy tylko skręcić kierownicą w lewą stronę, ponieważ siła odśrodkowa przewróci pojazd na prawą stronę. Aby prawidłowo wykonać ten manewr należy najpierw wykonać lekki ruch kierownicą w prawo (przeciwskręt). Dzięki temu, wytrącony z równowagi motocykl, przechyli się na lewą stronę i dopiero wtedy można bezpiecznie wejść w zakręt. Pochylenie motocykla musi być tym większe im większa jest prędkość oraz ostrość zakrętu.
Bardzo ważnym aspektem podczas pokonywania zakrętów jest współczynnik przyczepności opon do nawierzchni. Wartość tego współczynnika jest zależna od rodzaju i stanu podłoża (asfalt/beton/kostka brukowa, mokra/sucha nawierzchnia, warstwa piasku/kamieni, błoto) oraz rodzaju i stanu ogumienia.
Istotny wpływ ma również właściwe ciśnienie w oponach. W optymalnych warunkach pochylenie motocykla może być głębokie, że pojazd będzie ocierał podnóżkami o podłoże.
Zbliżając się do nieznanego zakrętu należy zająć taką pozycję na pasie ruchu, która pozwoli na pokonanie go po maksymalnym łuku i uchroni przed wyniesieniem na przeciwny pasy czy pobocze. Należy pamiętać aby hamowanie najlepiej i najbezpieczniej zakończyć przed wejściem w zakręt. Zblokowanie przedniego koła i w konsekwencji utrata jego przyczepności jest bardzo groźna. Dlatego jeśli wystąpi konieczność hamowania podczas pokonywania zakrętu najlepiej jest to robić wykorzystując efekt hamowania silnikiem oraz tylny hamulec i naprawdę tylko delikatnie wspomagać się hamulcem przednim. Pracujący silnik nie dopuści do zblokowania koła tylnego.

GRUPA MOTOCYKLOWA FREE OŚWIĘCIM


ul. Długa 61
32-607 Polanka Wielka
tel: 0048 504 914 024 (Sławek)
office@freeoswiecim.pl
freeoswiecim@gmail.com
FB: www.facebook.com/freeoswiecim

Napisz do nas

Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)