MENU...

Poradnik motocyklisty

stunt

Ciągły, bo trwający od końca XIX wieku, rozwój branży motocyklowej, postęp techniczny oraz bardzo duże zainteresowanie motocyklami jak również ich dość wszechstronne wykorzystywanie (w pracy, sporcie, turystyce) przyczyniło się do powstania kilku głównych rodzajów tych pojazdów. Poszczególne grupy motocykli znacząco różnią się wyglądem, parametrami, osiągami, właściwościami jezdnymi i przede wszystkim przeznaczeniem. Poniżej przedstawiono podstawowe rodzaje motocykli:

Motorowery

To grupa najmniejszych i najtańszych jednośladów, która przeznaczona jest głównie dla młodzieży. Motorowery charakteryzują się stosunkowo prostą budową i raczej małym zaawansowaniem technologicznym, co z kolei przekłada się na niską cenę produkcji i łatwość ewentualnych napraw. W ostatnim czasie pojazdy te bardzo często wizualnie stylizowane są na motocykle innych grup, np.sportowe, turystyczne, choppery.

Motocykle turystyczne
Ekonomiczność, wygoda i niezawodność podczas długich tras - to podstawowe cechy motocykli turystycznych. Na drugi plan idzie tutaj prędkość czy dynamika, z kolei bardzo istotna jest pakowność i ergonomia. Bardzo często można spotkać na drogach motocykle typu Cruiser czy Naked Bike, które poprzez zastosowanie specjalnych mocowań i stelaży wyposażane są w kufry, sakwy czy torby i tym samym adaptowane i wykorzystywane
w turystyce.

Motocykle sportowe
Pojazdy te osiągają znaczne prędkości i przyspieszenia dzięki wysilonym silnikom. Posiadają specjalnie przystosowane do sportowej jazdy podwozie a ich zawieszenie jest regulowane dając możliwość optymalnego dopasowania do wagi i wymagań kierowcy. Motocykle sportowe wyposażone są w wydajne układy hamulcowe pozwalające szybko zatrzymać rozpędzoną maszynę. Ich ramy wykonane są przeważnie z cienkościennych rur i profili albuminowych dzięki czemu są lekkie i wytrzymałe. Ze względu na specyficzną budowę oraz półleżącą pozycję kierowcy nie nadają się niestety na dłuższe trasy.

Motocykle turystyczno-sportowe
Ta grupa pojazdów łączy w sobie szybkość i dynamikę motocykli sportowych
z wygodą i komfortem jazdy jakie oferują motocykle turystyczne. Motocykle te wyposażone są w silniki i podwozia pozwalające na żwawe pokonywanie dystansu, nawet z pasażerem i bagażem, przy czym oferują sporą pakowność i wygodę podróżowania. Kierowca tego typu pojazdu może poczuć się jak "zawodnik" typowo sportowej maszyny i  zostawić w tyle kolegów na motocyklach turystycznych.

Choppery
Klasyczny Chopper nie wiele ma wspólnego ze sportem mimo, że jego przodkiem jest Bobber - pojazd w którym odcinano zbędne elementy wyposażenia od motocykli Harley Davidson w celu zmniejszenia wagi i przygotowania do amatorskich wyścigów. Choppery przyciągają wzrok bardzo dużą ilością chromowanych elementów i długim przednim zawieszeniem. Moda na tego typu motocykle przyszła do Polski z zachodu, głównie za sprawą bardzo słynnego filmu "Easy Rider".

Motocykle enduro
Pojazdy tego typu to lekkie, wytrzymałe maszyny wyposażone w jednocylindrowy silnik, przeznaczone są przede wszystkim do jazdy w terenie. Mimo to posiadają oświetlenie i wszystkie niezbędne akcesoria do poruszania się po drogach publicznych. Motocykle enduro przeznaczone do dalekich wypraw są zdecydowanie cięższe i mają z reguły silniki dwucylindrowe. Jazda tego typu pojazdem w terenie jest zdecydowanie bardziej męcząca od jazdy szosą, ponieważ w terenie o wiele bardziej odczuwa się ciężar maszyny.

Naked bike
Motocykle tego typu posiadają ogromną rzeszę zwolenników mimo, że nie osiągają prędkości takich jak motocykle sportowe, nie nadają się tak dobrze do turystyki jak typowe motocykle turystyczne a właściwości terenowe mają gorsze nawet niż amatorskie enduro. Są to jednak pojazdy bardzo uniwersalne, do codziennego użytkowania. Przykuwają wzrok swoim "gołym", pozbawionym owiewek nadwoziem i klasyczną linią.

Supermoto
Motocykle te wywodzą się od pojazdów enduro z tym, że przeznaczone są do "szaleństw" po asfalcie i innych twardych nawierzchniach. Na pierwszy rzut oka są to właśnie zwykłe motocykle enduro postawione tylko na 17 calowych kołach. Na dobrą sprawę jednak pojazdy te zostały odpowiednio przystosowane do innych warunków eksploatacji - mocniejsze hamulce, inna charakterystyka zawieszenia, wydłużony rozstaw osi.

GRUPA MOTOCYKLOWA FREE OŚWIĘCIM


ul. Długa 61
32-607 Polanka Wielka
tel: 0048 504 914 024 (Sławek)
office@freeoswiecim.pl
freeoswiecim@gmail.com
FB: www.facebook.com/freeoswiecim

Napisz do nas

Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)