Marian Kasperczyk, urodzony 26 sierpnia 1956 roku w Oświęcimiu, jest cenionym polskim malarzem, którego prace przyciągają uwagę zarówno znawców sztuki, jak i amatorów.
Jego twórczość to bogaty zbiór dzieł, które ukazują nie tylko techniczne umiejętności, ale także niezwykłe poczucie estetyki i emocji, co czyni go istotną postacią w polskim świecie artystycznym.
Życiorys
Marian Kasperczyk rozpoczął swoją edukację artystyczną w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie studiował w latach 1976–1978. Następnie kontynuował naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w okresie od 1979 do 1981 roku.
Na zakończenie swoich studiów uzyskał dyplom na Wydziale Grafiki, pracując pod okiem renomowanego profesora Andrzeja Pietscha. Po ukończeniu edukacji artystycznej, od 1981 roku, osiedlił się w Paryżu, gdzie kontynuuje swoją twórczą karierę.
Twórczość
W 1988 roku Marian Kasperczyk stworzył innowacyjną technikę malarską, znaną jako „back to front painting”, co w tłumaczeniu oznacza malowanie od tyłu na przód na niezagruntowanym płótnie. Metoda ta polega na aplikacji farby akrylowej poprzez niezagruntowane płótno. Z monochromatycznych prac, w zależności od kąta oraz intensywności światła, wyłaniają się różnorodne formy, takie jak twarze, dłonie, kwiaty czy ornamenty.
Te kształty stają się bardziej wyraźne w słabym oświetleniu, natomiast w intensywnym świetle zanikają, co sprawia, że obraz przekształca się w zupełnie abstrakcyjny i strukturalny. Dzięki wielobarwnym obrazom stworzonym w tej technice, artysta ma możliwość harmonijnego łączenia przeciwstawnych kolorów, na przykład takich jak czerwony z zielonym, biały z czarnym czy niebieski z żółtym.
W jednej z serii dzieł, w której fokusuje się na konkretnej idei słownej, intensywność oraz charakter oświetlenia powodują, że dane słowo się ukazuje lub zanika, zmieniając swój pierwotny sens. Takie słowa jak „ami”, „abri”, „nobody”, „pitié” stają się interesującym eksperymentem w tej konwencji artystycznej.
W pracy „Peinture périphérique” z 2012 roku, obrazy są malowane na obrzeżach blejtramu. Od 1993 roku technika „back to front” jest także wykorzystywana przez koreańskiego artystę Ha Chong Hyun. Wcześniej znany był on z obrazów wykonanych z drutu kolczastego. Jego debiutancka wystawa w Kamakura Gallery w Japonii, która miała miejsce w kwietniu 1993, dowodzi zastosowania techniki „back to front” dwa lata po premierze tej metody przez Mariana Kasperczyka na Art Cologne w 1991 roku.
Wystawy
Back To Front Painting
Marian Kasperczyk swoją sztukę prezentował na wielu wystawach zarówno w Polsce, jak i za granicą. W 1989 roku miał miejsce jego pokaz w Espace Marquelet de la Noue w Meaux, Francja. Następnie, rok później, artysta zorganizował wystawę w Espace Procréart w Paryżu.
W 1991 roku Kasperczyk brał udział w ART COLOGNE w Galerii 6 w Kolonii, Niemcy. Kolejne lata to wiele ekspozycji, w tym w 1994 roku w Lavoir Moderne de Paris oraz w Centrum Sztuki Kronika, Bytomskie Centrum Kultury w Bytomiu. Jego prace były wystawiane także w 1995 roku w Centrum Kultury L’EPAC/La clef w Saint-Germain-en-Laye, Francja.
Rok 1998 przyniósł mu uznanie w Poznaniu, gdzie zaprezentował swoje dzieła w Galerii BWA. Po kolejnych wystawach w 2001 i 2003 roku w Lublinie oraz Paryżu, artysta kontynuował swoją twórczość. W 2004 roku wystawiał w Espace 40 „Nouvelles Differences” w Paryżu.
Na przełomie lat 2008-2013 brał udział w różnych wystawach, w tym w Galerii Jadźka w Zielonej Górze, Galerii Miejskiej – Oświęcimskie Centrum Kultury oraz w Galerie Roi Doré w Paryżu. W 2012 roku zaprezentował swoje prace również w Galerii Odra Zoo w Szczecinie oraz w Czadcy, Słowacja.
Malarstwo peryferyjne
W ramach swojej kariery artystycznej w 2014 roku Kasperczyk miał wystawę w Galerii BWA w Pile, a tym samym kontynuował działania w Galerie Roi Doré w Paryżu w latach 2014-2015.
Wystawy zbiorowe
W 1997 roku artysta uczestniczył w ważnej wystawie zbiorowej pt. Energia Obrazu, która miała miejsce w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, co zostało docenione przez krytyków i publiczność.
Przypisy
- Małgorzata Dorna: Malarstwo Peryferyjne... Na obrzeżach sztuki. W: Alicja Połap: Marian Kasperczyk, back to front painting/peinture périphérique. Paryż: Éditions yot-art, Galerie Roi Doré, 29.08.2015 r., s. 88-89.
- Marian Kasperczyk BACK TO FRONT PAINTING. asta24.pl, 29.08.2014 r. [dostęp 10.02.2015 r.]
- Joanna Szczepanik, Wojciech Ciesielski: Marian Kasperczyk. 06.04.2014 r. [dostęp 10.02.2015 r.]
- Tomasz Rudomino. Delikatny i drapieżny „kawał malarza”. „Vector Polonii”. 21.07.2013 r.
- Anna Pasek. Nieokreślona liczba widoków – widzialne i niewidzialne w malarstwie Mariana Kasperczyka. „ARttAK”. 07.2013 r., s. 32-34.
- Łukasz Kałębasiak. Pełna obrazów kopalnia w stolicy Francji. „Gazeta Wyborcza”. 03.09.2009 r.
- a b Marian KASPERCZYK. roidore.com. [dostęp 10.02.2015 r.]
- Anna Romanowska. Obrazy malowane od tyłu. „Gazeta Wyborcza”. 02.11.2012 r.
- Kalendarium wystaw. W: Marek Meschnik: Kronika kroniki, galeria kronika w Bytomiu 1991–2002. Bytom: Bytomskie Centrum Kultury, 2002 r., s. 50, 114.
- Gerard Radecki. Obrazy energii / WYSTAWA W ARSENALE / Energia obrazu. „Gazeta Wyborcza”. 29.03.1997 r., s. 4.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marek Chowaniec | Teresa Kotlarczyk | Piotr Pyc | Grzegorz Łukawski | Leon Szubert | Urszula Urbaniak | Henryk Waniek | Edward Lepszy | Marcin Czarnik | Jan Nepomucen Gąntkowski | Tova Berlinski | Tadeusz Makowski | Łukasz Górnicki | Agata Agatowska | Zdzisław Połącarz | Józef Hołard | Aldona Mickiewicz | Awit Szubert | Roman Zakrzewski | Agnieszka WróblewskaOceń: Marian Kasperczyk